بایت لرن

آموزشهای برنامه نویسی ، امنیت و شبکه ،ترفند های کم یاب ، سورس کد ، طراحی وب ، اپلیکشن ، انجام پروژه های دانشجویی رایگان

برنامه نویسی Net. چیست و چه کاربردی دارد؟

برنامه نویسی Net. چیست و چه کاربردی دارد؟

تصور کنید که می خواهید یک کار را انجام دهید و نیاز به مراحل از پیش تعیین شده ای دارید که باید یکی یکی انجام شوند. مطمئنا برای هرکدام هزینه و زمان زیادی باید صرف کنید تا به نتیجه برسید. برنامه نویسی Net. یکی از ابزارهای از قبل آماده شده برای کار با زبان برنامه نویسی است که شما دیگر نیازی به پیمودن و هزینه کردن مراحل قبلی ندارید.

شما مستقیما با برنامه نویسی Net. به سراغ هدف و مسیر اصلی خود هدایت خواهید شد.با استفاده از برنامه نویسی Net. شما نیازی به پیمودن خیلی از مراحل را ندارید.

در این مطلب می خواهیم در مورد برنامه نویسی Net. بیشتر صحبت کنیم و خواص آن را برای انجام پروژه های برنامه نویسی را بررسی کنیم. پس با بایت لرن همراه باشید.

برنامه نویسی Net. چیست؟

تعریف : Net. تقریبا برای هر مشکلی که یک برنامه نویس با آن مواجه می‌شود، یک راه حل دارد و از چندین ابزار تشکیل شده است. منظورم از ابزار، تکه کدهایی است که از قبل برای انجام وظیفه‌ای خاص نوشته شده‌اند. بعضی‌ها .Net را به کتابخانه هم تشبیه می‌کنند که این تعریف هم درست به نظر می‌رسد.

ابزارهای درون Net. به چند دسته تقسیم می‌شوند. به این دسته‌ها، فضای نام (Name Space) می‌گوییم. این که چرا به این دسته‌بندی‌ها فضای نام گفته می‌شود، در مقاله‌های بعدی به صورت تخصصی‌تر به آن خواهم پرداخت.

یکی از این فضای نام‌ ها System.Windows.Forms است. این فضای نام از نسخه اول Net. حضور داشته است. System.Windows.Forms به ما این امکان را می‌دهد که بتوانیم نرم افزارهای مبتنی بر ویندوز توسعه بدهیم.

منظورم از «به ما این امکان را می‌دهد» این است که می‌توانیم با استفاده از آن، با نوشتن چند خط کد کوتاه، مثلا یک پنجره (Window) شبیه به Windows Explorer که هر روز با آن سر و کار داریم بسازیم.

انواع دات نت

تا همین چند وقت پیش اگر تصمیم می‌گرفتید که C#.Net را یاد بگیرید، یک راه بیشتر نداشتید؛ اینکه یک نرم‌افزار به نام Visual Studio را نصب کنید و کد نویسی را شروع کنید. اما دیگر فقط با یک نوع Net. سر و کار نداریم.

برنامه نویسی Net. چیست و چه کاربردی دارد؟

چون مایکروسافت پا به دنیایی فراتر از ویندوز گذاشته است. Net. تقریبا روی تمام دستگاه‌هایی که شما می‌شناسید پشتیبانی می‌شود. حالا دیگر حتی کدنویسی با NotePad هم آسان شده است. در ادامه با انواع Net. آشنا می‌شویم.

 Net Core.

اگر بخواهید یک جعبه ابزار بزرگ را هر جا که می‌روید با خود حمل کنید، کارتان خیلی سخت می‌شود. به جای آن می‌توانید از یک جعبه کوچک که فقط یک پیچ گوشتی و یک آچار  درون آن گذاشته‌اید استفاده کنید. .Net Core همان جعبه کوچک است و می‌توانید با استفاده از آن، فقط ابزاری که مورد استفاده نرم افزارتان است را همراه داشته باشید.

Net Framework.

همان .Net قدیمی خودمان است. هرچند قدیمی است، اما کهنه نیست. سال گذشته بود که نسخه 4.7.2 «دات نت فریم ورک» منتشر شد. نرم‌افزاری که با Net Framework. توسعه پیدا می‌کند، در هیچ سیستم عاملی به جز ویندوز قابل اجرا نیست.

ابتدا به شکل متن باز (Open Source)‌ و توسط شرکتی غیر از مایکروسافت پشتیبانی می‌شد. اما مایکروسافت زیر نظر مدیر عامل جدید خود، پس از تغییر رویه و ورود به دنیای سایر پلتفرم‌ها، به صورت رسمی از Mono پشتیبانی کرد.

با Mono می‌توان برای دستگاه‌های مختلف اپ تولید کرد؛ فرقی نمی‌کند، برای اندروید یا یکی از توزیع‌های لینوکس باشد. زیبا نیست؟ کافی است یکی از زبان‌هایی که از Net. پشتیبانی می‌کنند (مثل #C) را یاد بگیرید، و بعد برای هر دستگاهی که دلتان بخواهد، می‌توانید کد نویسی کنید.

Universal Windows Platform

اگر ویندوز ۸، ۸٫۱ و ۱۰ روی کامپیوتر شما نصب شده باشد، حتما متوجه Windows Store شده‌اید. این فروشگاه نرم افزار هم دقیقا چیزی شبیه به Google Play، AppStore و Bazar است.

نرم‌افزارهایی که از طریق Windows Store نصب می‌شوند، ظاهری متفاوت از دیگر اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهایی دارند که به صورت عادی روی کامپیوتر شما نصب می‌شوند.

این نرم‌افزارها با اینکه برای استفاده در ویندوز توسعه پیدا می‌کنند، اما نمی‌توان کد آن‌ها را با .Net Framework نوشت. نرم‌افزارهایی که با UWP ایجاد می‌شوند علاوه بر ویندوز‌های ۸ و بالاتر، می‌توانند روی تبلت‌ها و موبایل‌های ویندوزی هم نصب شوند.

پلتفرم دیگری به نام .Net Standard وجود دارد که می‌توان به وسیله آن کدهایی نوشت که همه انواع .Net را پشتیبانی می‌کند. در واقع یک کد مشترک است که می‌توان از آن، در پروژه‌های مختلف که با .Netهای مختلف نوشته شده‌اند، استفاده کرد.

مایکروسافت، Net. و دنیای متن بازها

تا همین چند وقت پیش، منتقدین تکنولوژی‌های مایکروسافت، محدودیت این تکنولوژی‌ها به استفاده انحصاری در ویندوز را، مورد نقد قرار می‌دادند. در واقع این بهانه، برگ برنده آن‌ها در منازعات نرم‌افزاری بود. حالا دیگر آن زمان‌ها گذشته است.

برنامه نویسی Net. چیست و چه کاربردی دارد؟

مایکروسافت در زمان مدیریت ساتیا نادلا، به یکباره تغییر ۱۸۰ درجه‌ای کرد. نادلا خیلی زود فهمید که دوران طلایی مجذوب بودن بازار سخت افزارها تمام شده است. هر چند مایکروسافت هنوز به کلی از دنیای سخت افزار دست برنداشته‌ است، اما تمرکز اصلی این شرکت، تصاحب بی چون و چرای دنیای نرم‌افزار است. جایی که به آن تعلق دارد.

مایکروسافت علاوه بر اینکه یکی پس از دیگری نرم‌افزارهای محبوب خود را به سایر پلتفرم‌ها می‌آورد، موتور ساخت نرم‌افزار خود یعنی Net. را متن باز کرده است. با این کار، امکان اجرای آن روی سایر پلتفرم‌ها فراهم شده است.

شاید امروز که این مقاله نوشته می‌شود، این تغییر را احساس نکنید؛ اما می‌توانم زمانی را پیش‌بینی کنم که آنقدر روی گوشی اندرویدی‌تان نرم‌افزارهای نوشته شده با Net. داشته باشید که راضی کردنتان برای خرید یک گوشی ویندوزی اصلا کار سختی نباشد.

Net. از چه زبان‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

تعداد قابل توجهی از زبان‌های برنامه نویسی، امکان استفاده از Net. را فراهم کرده‌اند. در بین این زبان‌های برنامه نویسی اسامی آشنایی مثل Python و Java نیز به چشم می‌خورد. اما بیشتر برنامه نویسان در دنیا، از زبان #C برای بهره بردن از Net. استفاده می‌کنند.

جمع‌ بندی

Net. یک کتابخانه از امکاناتی ارزشمند است و برای استفاده از آن می‌توان از زبان‌های مختلفی مثل C#، Java و Python استفاده کرد. در دو سال اخیر و با روی کار آمدن Net Core. این امکان فراهم شده است که بتوانیم از Net. تقریبا در هر دستگاه و سیستم عاملی استفاده کنیم.

Net. متن باز است و هر کسی که فکر می‌کند به اندازه کافی توانمند است، می‌تواند تغییراتی که لازم می‌داند در آن اعمال کند و نسخه جدیدی از آن را در اختیار دیگران بگذارد.

برای کسانی که با دنیای برنامه نویسی و نرم‌افزار ها آشنایی چندانی ندارند، توضیح درست عملکرد فریم ورک‌هایی مثل Net. کار آسانی نیست.

اما می‌توانم این اطمینان را به این دسته از خوانندگان این مقاله بدهم، که داشتن فریم ورک قدرتمندی مثل Net. زندگی هر برنامه نویسی را شیرین‌تر می‌کند. آیا شما تا به حال از Net. استفاده کرده‌اید؟ آیا زبان مورد علاقه شما قابلیت استفاده از Net. را دارد؟


با تشکر از شما، دوستان میتوانید با عضویت در کانال تلگرامی ما جدیدترین مطالب و اخبار رو دریافت کنید .

آدرس کانال :

bytelearn@


مطالب مرتبط با این پست :

انواع عملگرها‌ در سی شارپ

انواع داده‌ها در سی شارپ

بررسی قابلیت های جدید سی شارپ 8

ویژگی های جدید در سی شارپ 7

تغییرات جدید در سی شارپ 6

آنچه که باید درباره زبان برنامه نویسی سی شارپ بدانید


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تمامی حقوق مطالب این سایت متعلق به گردانندگان آن است

Valid HTML 4.01!