بایت لرن

آموزشهای برنامه نویسی ، امنیت و شبکه ،ترفند های کم یاب ، سورس کد ، طراحی وب ، اپلیکشن ، انجام پروژه های دانشجویی رایگان

تفاوت نسخه های OEM و Retail و Volume License در ویندوز

تفاوت نسخه های OEM و Retail و Volume License در ویندوز

سلام دوستان!

حتما دیده اید که نسخه های مختلفی از ویندوز با نام های مختلفی عرضه می شود اما شاید برایتان هم سوال شود که ” کدام نسخه ویندوز بهتر هست ” که من نصب کنم و تفاوت بین این ها چیست ؟

حال وقتش رسیده که با خواندن این مقاله در بایت لرن یکبار برای همیشه این تفاوت ها را بدانید.

نسخه ویندوز OEM :

نسخه OEM یا همان Originally Equipment Manufacturer نسخه ای از سیستم عامل های مایکروسافت می باشد که از پیش بر روی سخت افزار نصب می شود.برای مثال هم میشود به لپ تاپ هایی که در بازار با ویندوز از پیش نصب شده به فروش می رسد اشاره نمود که قبل از اینکه به شما این لپ تاپ را تحویل دهد خود شرکت لایسنس ویندوز را قانونی خریداری و فعالسازی نموده است. شما به عنوان یک شخص ثالث نمی توانید این محصول مایکروسافت را خریداری کنید و به همین دلیل است که در هنگام تحویل لپ تاپ هایی که دارای ویندوز اورجینال هستند شما DVD ویندوز را دریافت نمی کنید. مهمترین مشکلی که در رابطه با محصولات OEM وجود دارد این است که شما نمی توانید آن را بر روی سخت افزاری غیر از آنچه که بر روی آن تحویل داده شده است قرار بدهید ، یعنی نصب جدیدی نمی توانید داشته باشد و صرفا بروز رسانی امکانپذیر است.

نسخه ویندوز Retail :

نسخه Retail به صورت بسته بندی و پکیج در سراسر دنیا به فروش می رسد و اشتباه نکنید منظور محصول اورجینال است نه بسته هایی که ما در ایران با کرک شرکت های مختلف خریداری می کنیم. این بسته بصورت خاص برای هر کدام از سیستم عامل های مختلف مایکروسافت ارائه می شوند و تک فروشی مایکروسافت به این شکل صورت می پذیرد. این محصول محدودیت های OEM را ندارد و به راحتی می توان ویندوز 10 خود را از ابتدا نصب و بروز رسانی کنید و به محض نصب ویندوز 10 نیز می توان آن را فعال و اکتیو کرد. همچنین شما نباید یک محصولی که Retail می باشد را بدون مجوز چند بار نصب نمایید.

نسخه ویندوز Volume License :

این نسخه از ویندوز با نام های دیگری چون VL و VLK هم معروف می باشد و به عنوان نسخه شرکتی یا سازمانمی مایکروسافت عرضه می شود. فرض نمایید که سازمان یا شرکتی دارای صد ها عدد کلاینت است پس منطقی نیست که برای هرکدام از این چند صد عدد کلاینت، لایسنس ویندوز را خریداری نماییم. در چنین شرایطی مایکروسافت محصولات Volume License را ارائه نموده که با خرید این لایسنس به میزان هزینه ای که پرداخت می نمایید شرکت مایکروسافت به شما مجوز نصب می دهد و باید بدانید این تعداد مجوز از حداقل 5 عدد لایسنس تا نامحدود می باشد و برخی از این نوع محصولات اصلا احتیاجی به فعال سازی ندارند.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تمامی حقوق مطالب این سایت متعلق به گردانندگان آن است

Valid HTML 4.01!